Karpatská škola
Výzva
Pracujeme na tom, aby ukrajinské deti mohli získať späť svoje právo na stabilné a podporujúce detstvo. Pretrvávajúca vojna a pandémia COVID-19 narušili vzdelávanie miliónov detí — najmä v pohraničných a frontových oblastiach. 3 000 vzdelávacích inštitúcií bolo zničených, prístup k vzdelávaniu je obmedzený alebo úplne neexistuje a okrem akademických strát sa zhoršilo aj duševné zdravie detí. Vyrastajú v dlhodobom strese, vysídlení a neistote.

Naše riešenie
Vzdelávanie, včasná psychologická intervencia a dlhodobá podpora sú nevyhnutné pre obnovu budúcnosti Ukrajiny. Karpatská škola ponúka odvážnu a aktuálnu odpoveď. Nachádza sa v bezpečnom a liečivom prostredí ukrajinských Karpát a predstavuje vzdelávacie a regeneračné centrum zamerané na traumu pre deti z frontových a okupovaných oblastí.
V doplnení k neustále narušovanému povinnému štátnemu vzdelávaniu Karpatská škola poskytuje počas roka opakované mesačné rezidencie, terapeutickú starostlivosť, inšpiratívne osobné vzdelávanie so vedcami a odborníkmi, zážitkové vzdelávanie v prírode a kreatívnu spoluprácu s umelcami a výskumníkmi v rezidencii.
Naše každoročné programy vyvíja medzinárodný tím odborníkov: pedagógov, psychológov, dobrovoľníkov, umelcov a výskumníkov zo Slovenska, Ukrajiny, Fínska, Spojeného kráľovstva a ďalších krajín.
Čo ju robí výnimočnou
Našou víziou je vychovávať zdravšie a odolnejšie deti pripravené čeliť budúcim výzvam — a vytvoriť model, ktorý možno prispôsobiť a replikovať nielen na Ukrajine, ale aj na Slovensku a inde v Európe.
Každá rezidencia ponúka bohatý a starostlivo zostavený program kreatívnych a terapeutických aktivít, ktoré podporujú deti prostredníctvom hry, predstavivosti a vyjadrovania.

Spolu s vzdelávacím prístupom tvorí jadro nášho jedinečného regeneračného modelu. Vzdelávaním detí v prírodnom prostredí pomáhame znižovať stres, zlepšovať koncentráciu, podporovať emocionálne hojenie a rozvíjať základné životné zručnosti.
Vzdelávanie je praktické a motivované zvedavosťou, vyvíjané v úzkej spolupráci s odborníkmi z oblasti vied a umenia — všetko v bezpečnom a podporujúcom prostredí centra a v partnerstve s miestnou školou a komunitou.
V spolupráci s výskumníkmi zo siedmich krajín pripravujeme štúdiu o tom, ako zážitkové, prírode blízke vzdelávanie podporuje posttraumatický rast — priekopnícky krok k budovaniu dôkazmi podloženého modelu liečenia prostredníctvom učenia.
Riešime aj ďalší naliehavý problém: nedostatok odbornej podpory pre tých, ktorí pracujú s deťmi. Na Ukrajine mnohí pedagógovia a terapeuti pracujú izolovane — bez prístupu k supervízii, vedeniu alebo podpore kolegov, čo vedie k vyhoreniu.

Ciele a zámery
- Zriadiť bezpečné regeneračné a vzdelávacie centrum v ukrajinských Karpatoch s nadväzujúcimi programami v komunitách, kde deti žijú
- Poskytovať inovatívne osobné vzdelávanie a stabilizačnú terapeutickú podporu
- Vyvíjať a pilotne testovať vzdelávacie metódy zohľadňujúce traumu, ktoré podporujú predstavivosť, kritické myslenie, emocionálnu rovnováhu a kreatívne zapojenie
- Posunúť výskum v oblasti prírodnej regenerácie a vzdelávania vonku
- Vytvoriť centrum na školenie učiteľov, pedagógov a terapeutov v prístupoch zohľadňujúcich traumu, ktoré možno replikovať v ich lokálnych podmienkach
Náš tím
Sme medzinárodná skupina profesionálov a dobrovoľníkov z oblasti vedy, vzdelávania, kultúry a umenia, ktorí sa venujú pomoci ukrajinským deťom zotaviť sa, učiť sa a získať späť svoje detstvo v bezpečnom a podpornom prostredí.
Iniciátor projektu a tím:
- Ďeťom Ukrajiny – Slovenská neformálna iniciatíva dobrovoľníkov aktívne pomáhajúcich na Ukrajine so spoločným cieľom pomáhať deťom získať späť právo na stabilné, podporujúce detstvo
Odborní spolupracovníci:
Psychológia:
- Mgr. Zuzana Očenášová, PhD. – slovenská psychologička a výskumníčka špecializujúca sa na rodovú rovnosť, rodinné politiky a rodovo podmienené násilie. Je vyškolená v EMDR a tanečno-pohybovej terapii. Autorka konceptu Trauma School a programu duševnej podpory v Karpatskej škole. V spolupráci s:
- Slovenská psychotraumatologická spoločnosť
- Vitalii Klymchuk – Univerzita v Luxemburgu, Národná psychologická asociácia Ukrajiny; súčasť projektu U‑RISE zameraného na duševné zdravie vysídlených Ukrajincov v EÚ
- Prof. Dennis Ougrin – ukrajinský detský a dorastový psychiater, odborník na prevenciu sebapoškodzovania a komunitné duševné zdravie; vedúci Youth Resilience Research Unit na Queen Mary University of London
- Slovenská psychotraumatologická spoločnosť
Vzdelávanie:
- Julia Kartashova (PhD v odbore filozofia; prodekanka Filozofickej fakulty V. N. Karazinovej Charkovskej národnej univerzity; odborníčka na pedagogiku, najmä vo výučbe filozofie)
- Dmytro Shabanov (PhD v biológii; vedúci katedry na V. N. Karazinovej Charkovskej národnej univerzite)
- Dr. Olga Spak (morská biologička; expertka na ekologické vzdelávanie a environmentálne povedomie, prispievajúca k interdisciplinárnym prístupom vo vedeckom vzdelávaní)
Outdoor vzdelávanie:
- Mgr. Peter Bakalár, PhD. – vysokoškolský pedagóg na Fakulte športu Univerzity v Prešove a výskumník na Fakulte telesnej kultúry Univerzity Palackého v Olomouci. Špecializuje sa na výskum pohybovej aktivity detí a mládeže, so zameraním na outdoor aktivity. Je členom programových komisií viacerých študijných programov v oblasti zdravotnej a športovej edukácie. Vedúci výskumnej skupiny.
S podporou:
Náš rastúci okruh spolupracovníkov zahŕňa profesionálov z rôznych oblastí, ktorí zdieľajú záväzok k liečeniu, vzdelávaniu a tvorivosti. Medzi členov neformálnej skupiny „For the Ukrainian Children“ patria filmový producent a dokumentarista Pavol Pekarčík, aktivista a novinár Vladimír Šimíček (Denník N), animátorka a ilustrátorka Kristína Saganová, psychiatrička Mária Štefíková a Aňa Vovk, zakladateľka Fort Dobroville. Tím ďalej podporujú Yura Yuriiv a Zoryana Yuriiv z All4Ukraine, manažérka Eva Hegedušová, vizuálny umelec Svätopluk Mikyta, hudobník a pedagóg Michal Smetanka, sochárka Solomiia Gorobiuk, vizuálny umelec a hudobník Max Palenko, spisovateľka Anna Siedykh, dokumentaristka Dorota Vlnová a fotografka Andrea Kalinová.
Spoločne vytvárajú bezpečné, obohacujúce a tvorivé prostredie, v ktorom môžu deti rásť, učiť sa a zotavovať.

